Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Express Kuala Lumpur - Praha

Už si vzpomínám! Bylo to loni v létě. Někdy touto dobou. Tehdy mi během stopování na Jižním ostrově Nového Zélandu zastavil, říkejme mu třeba Travis, triatlonista z Kanady. Dali jsme se do řeči o cestování po Zélandu i mimo něj a co chceme podniknout dál. Já ze sebe z ničeho nic vypustil, že by mohlo být úžasné dobrodružství dostopovat až domů. Už si moc nevybavuji jeho reakci, ale nejspíš si myslel, že jen tak plácám a sním. Spontální věta vyhozená z patra se mě však už nepustila. Začal jsem si postupně střádat plány, jak takovou cestu realizovat.

 

Základem je myšlenka, ta moje zní: Dostat se domů po souši, nízkonákladově, pokud to půjde stopem, popřípadě lokální levnou dopravou. Samozřejmě z ostrovního státu jako je Nový Zéland je to dost těžké. Takže v tomto bodě jsem přimhouřil oko. Varianty jsou. Nejsou po souši, ale bez použití letadla. Doplavit se do Asie lodí. Jedna z možností byla okusit kouzlo Boat-hitch-hikingu. V mém případě by to znamenalo stopnout si loď na Euroasijský kontinent. Z důvodu časové náročnosti z toho však sešlo. Nicméně tento styl cestování hodlám v budoucnu určitě vyzkoušet.

 

Prstem po mapě

 

Již v úvodu jsem počítal s cestou z Jihovýchodní Asie. A tak když se naskytla příležitost koupit letenku v cenové kategorii obdobné, jako dva dny práce na Zélandu, neváhal jsem a pořídil let do Malajské metropole Kuala Lumpur. Již v říjnu loňského roku se mi na mé imaginární cestovní mapě rozsvítil startovní bod, ze kterého mohu vycházet.

Ještě před pořízením letenky jsem začal mapovat trasu. Původně jsem měl v plánu z JV Asie mířit podél jižního pobřeží postupně k Evropě. Přes země jako Thajsko, Burma, Bangladéš, Indie, Pakistan, Iran, Turecko. Zde se naskytl zádrhel hned z kraje. Do Barmy se v době mého plánování (druhá polovina roku 2011) nedá vkročit po souši. Další problém byl s Indickým vízem, o které by se mělo žádat v zemi původu. Při pozdějíším hledání jsem zjistil, že vízum by se získat dalo. To už jsem měl jinou a dost možná zajímavější alternativu.

Postupně jsem se dopracoval k „finální“ verzi mé trasy. Finální je v obrovských uvozovkách, protože člověk nikdy neví co se semele, kde nedostane vízum, kde ho připraví o cestovní pas a o peníze, jestli nedostane nějakou exotickou nemoc a spousta dalších nepříjemností. V těchto případech budu nucen změnit itinerář, či cestu úplně zrušit.

Nejaktuálnější verze je vyrazit z Kuala Lumpur v Malajsii přes Thajsko, Kambodžu, Laos (eventuelně Vietnam), Čínu, Kyrgyzstán (eventuelně Kazachstán a Tádžikistán), Uzbekistán, Turkmenistán, Írán (eventuelně Ázerbájdžán, Arménie a Gruzie) a Turecko. S ohledem na to, že ještě nemám vyřízená víza do uvedených států, uvádím i jejich alternativy. V případě nevydání víza v jedné zemi, budu muset žádat v alternativní. S vízy do států končící na Stán to není vůbec jednoduché a člověk nikdy neví, jak se daný úředník vyspí. Je tu i možnost se některým v případě potíží vyhnout přes Pakistán. K tomu ale až v průběhu, pokud se tak daleko dostanu.

 

S loďákem či chlebníkem, vždy buď člověkem

 

Co vše je třeba vyřešit před takovouto výpravou? Myslím si, že to by mohla být jedna z otázek. Tohle je naprosto na vás. Nenapadá mě nic, co by bylo opravdovou nutností. Zálaží na tom, jak svou cestu pojmete. Přečetl jsem několik cestopisů lidí, kteří se vydali podobným směrem. Dá se říci, že nepotřebujete vůbec nic. Pokud svou cestu pojmete opravdu „pankově“ a tulácky, možná i s dírou v kapse se domu dostanete. To už je ale opravdu extrém. Do většiny těchto zemí potřebujete předem vyřízené vízum, které stojí dost často nemalé peníze. Pro vás jako „tuláka“ by to znamenalo si vždy někde tuto částku odpracovat. Pokud vám při slově odpracovat běhal mráz po zádech, můžete je zkusit třeba vyzevlovat. Vše záleží na vaší fantazii a schopnostech. Nutno podotknout, že v tomto případě se asi nejedná o několika-měsíční, ale spíše několika-letou cestu. Mám-li čas a samozřejmě peníze, je rozumné nechat se očkovat. Opět je na vás, pokud tak učiníte. V mé situaci, kdy jsem měl čas i možnost vydělat si na to peníze, nechal jsem do sebe vpravit téměř vše potřebné. Není to ani tak ze strachu, že bych něco opravdu mohl chytit, ale spíše mi tato cesta stojí za pár stovek dolarů navíc, než muset v případě nemoci chytit první letadlo směr Praha. A konečně finanční stránka, asi nejflexibelnější z výše uvedených. Udělat si hrubý rozpočet na den si dokáže udělat každý. V jaké výši závisí na luxusu, který jste zvyklí si dopřávat. O tom mém zatím prozradím, že je těsně odlepen od dna. Z úvodní vize dostopovat až domů hlavně pro vášeň v tento typ cestování se trochu stala nutnost a jediné východisko. Povedlo se mi shromáždit množství financí, které by mělo stačit na to aby člověk neměl po cestě hlad. Zda si budu moci dovolit platit za transport uvidím až podle lokálních cen. Přesně takto jsem si to i představoval. Tady se totiž láme ta magická hranice mezi dovolenou a dobrodružstvím!

 

Co sis upekl, to si taky sněz

 

Věci se dali do pohybu a já dnes ležím v centru zdemolovaného Christchurch v parku. Pod hlavou něco přes tucet kil veškerých mých movitostí a s rozpočtem na destet dní letecky s Čedokem. Plány mám velké, co se vzdálenosti a časovému intervalu týče. Základní věci jako, kde budu dnes spát, však řeším za běhu. Ničivé zemětřesení po sobě zanechalo spoustu poničených a opuštěných budov. Pro člověka v mé situaci jakoby šeptem nabízely možnost levného ubytování. V tuto chvíli je to jedna z variant. Dnes je jasná obloha a tak spaní „pod širákem“ jsem už před několika minutami shledal proveditelné. Pod širákem jsem spal i z noci na dnešek, na pláži na východním pobřeží. Byla to velice příjemná a teplá noc. Unaven z posledního zélandského treku, jsem spal jako mimino. Také jsem se pokusil kontaktovat několik CouchSurferů, takže se uvidí, jak mé poslední noci na Novém Zélandu dopadnou.

Je úterý 17.1 2012, já mám necelé dva dny do odletu a jdu si hledat díru na spaní.

Autor: František Nerad | neděle 22.1.2012 2:43 | karma článku: 18,18 | přečteno: 1305x
  • Další články autora

František Nerad

Pamir Highway, Tajikistan

Mezinárodní silnice číslo M47 neboli Pamir Higway byla vybudována ve 30tých letech sovětskou armádou pro zrychlení zásobování v oblasti a získání větší kontroly na pomezí sovětských hranic s Afghanistanem.

8.6.2012 v 10:28 | Karma: 23,85 | Přečteno: 3653x | Diskuse| Cestování

František Nerad

Kyrgyzstan

Kyrgyzstan je jedna ze středoasijských republik, která se na mapě objevila po rozpadu Sovětského svazu. Měsíce zpět bych stejně jako mnozí z vás na mapě hledal, kde že se nachází. Dnes už vím, že sousedí s Čínou, Kazachstanem, Tajikistanem a Uzbekistanem. Kromě Kazachstanu a již projeté Číny se ke jmenovaným zemím ještě dostaneme.

31.5.2012 v 15:48 | Karma: 17,04 | Přečteno: 1346x | Diskuse| Cestování

František Nerad

Na skok v Číně

Jaká věc Vás jako první napadne? Talíř rýže se smaženým masem a zeleninou? Žlutí mužíci ve slaměných kloboucích tlačící orezlý bicykl? Obrovské továrny produkující vše s čím přijdeme denně do styku? Nebo snad rudě dekorované společenské akce plné budovatelských písní a tanců? Několik měsíců zpět jsem si podobně vybavoval tuto směsici kultur a národů. Pojďme se zletma podívat, jak vypadá Čína 21. století.

16.5.2012 v 18:53 | Karma: 16,79 | Přečteno: 1329x | Diskuse| Cestování

František Nerad

Laos

Každou zemi jsem nejprve uvedl a po té se s ní rozloučil. Laos si to také zaslouží. Toulky Laosem jsem z části popisoval v článku o Mekong river průjezdem na kole, ale severní část jsem opět stopoval a přišlo mi lepší jej rozdělit. Minulý článek už byl sám o sobě dost dlouhý a nechtěl jsem Vás nudit zdlouhavým čtením. Snad i zde si najdete něco zajímavého. Za Jihovýchodní Asií tímto uděláme tečku a přes Čínu se posuneme do post-sovětských republik.

25.4.2012 v 14:46 | Karma: 12,66 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Cestování

František Nerad

Proti proudu Mekong river

Řeka Mekong pramenní v čínské provincii Yunnan, protéká Barmou, Laosem, Kambodžou a Vietnamem. Po té se vlévá do Jihočínského moře. Hranice Laosu a Thajska jsou z velké části tvořeny jejím korytem až k hranicím s Kambodžou. Odtud dále proudí na jih přes Phnom Penh. Řeka se rozprostírá na obrovském území pro které je po staletí zdrojem potravy, obživy a důležitou dopravní tepnou. Okolí Mekong je hustě osídlené domorodci sdílícími přírodní zdroje společně s bujnou vegetací. Během brázdění prstem po mapě jakoby mě do očí dloubla její Laoská a Kambodžská část, cesta kopírující její koryto z Phnom Penh do hlavního města Laosu, Vientiane.

15.4.2012 v 14:58 | Karma: 14,68 | Přečteno: 1041x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Íránský prezident je po smrti, potvrdila televize. Našly se trosky vrtulníku

20. května 2024  6:24,  aktualizováno  7:07

Íránský prezident Ebrahím Raísí a ministr zahraničí Hosejn Amírabdolláhján zemřeli při nedělní...

Bouřky, déšť i slunce. Teploty ke konci týdne vyšplhají až k 25 stupňům

20. května 2024  6:31

Počasí v Česku bude proměnlivé. Podle meteorologů během týdne se vyskytnou bouřky a déšť, vysvitne...

ANALÝZA: Válečný kabinet se sype kvůli zájmům Netanjahua

20. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Po protestu ministra obrany se přidal i člen válečného kabinetu Benjamin Ganc. Chtějí od Netanjahua...

Rušte dětská lůžka, vybízí pojišťovna špitály. Ve hře jsou denní stacionáře

20. května 2024

Premium Pediatrů je málo, dětských oddělení moc a ne všechna využita. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP)...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1337x
Omlouvám se, že blog není kompletní. Od návratu domů jsem se nedokázal dokopat k jeho dokončení. Stále chybí doplnit postřehy z Uzbekistanu, Turkmenistanu, Iranu a Turecka. Zavazuji se toto v pruběhu času doplnit v elektronické nebo knižní podobě. Nerad F.

Seznam rubrik